Tuesday, July 27, 2010

Pengangkutan di Malaysia

Selamat malam ! (:

Dari segi,
Pengangkutan

Udara
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dikenali di seluruh rantau dan iktiraf sebagai salah satu lapangan terbang termoden di dunia. Kemudahan pengangkutan udara juga boleh didapati di lapangan terbang antarabangsa di Pulau Pinang, Kuching dan Kota Kinabalu, dan di lapangan terbang tempatan di kebanyakan ibu negeri.



Selain itu, KLIA juga mempunyai Terminal Penerbangan Kos Rendah (LCCT) yang dibina khas untuk syarikat-syarikat pengangkutan udara bertambang rendah, LCCT terletak 20km dari bangunan terminal utama dan pengunjung boleh ke sini dengan menaiki kereta, keretapi ataupun bus.

Penerbangan Malaysia (MAS) merupakan syarikat penerbangan kebangsaan yang menyediakan penerbangan ke pelbagai destinasi di seluruh dunia. Ia menyediakan perkhidmatan penerbangan domestik di dalam negara. Selain daripada itu, anda juga boleh memilih menggunakan perkhidmatan tambang murah yang disediakan oleh Air Asia ke destinasi-destinasi dalam negara dan juga rantau Asia Tenggara.


Gambar di atas menunjukkan kapal terbang MAS

Gambar di atas menunjukkan kapal terbang Air Asia


Laut
Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur dihubungkan dengan mudah melalui pelabuhan laut. Salah satu pelabuhan di luar KL di pesisiran pantai barat Semenanjung ialah Pelabuhan Kelang, sebuah pelabuhan laut moden terbesar di Malaysia. Ia mempunyai kemudahan perkapalan dan kargo yang terbaik. Selain itu, terdapat juga pelabuhan laut utama seperti di Pulau Pinang dan Langkawi, di utara Semenanjung, Johor di Selatan dan Kuantan di Pantai Timur serta Kota Kinabalu di Sabah.


Darat

Bukit Kayu Hitam adalah pintu masuk utama ke Malaysia bagi pelawat dari Thailand. Ia terletak 48 km ke utara Alor Star di Kedah. Lebuh raya Utara-Selatan menghubungkan Bukit Kayu Hitam ke Kuala Lumpur, sejauh 490 km. Berdekatan pos imigresen dan kastam di sini terdapat restoran, kedai-kedai, tempat letak kereta dan kompleks bebas cukai.

Padang Besar di utara tanahair di negeri Perlis, yang terletak di laluan keretapi utama dengan perkhidmatan setiap hari dari Bangkok, adalah salah satu laluan masuk ke Malaysia. Keretapi Tanah Melayu (KTM) turut mempunyai perkhidmatan ekspres antarabangsa dari Butterworth ke Haadyai di Thailand, serta perkhidmatan keretapi dari Padang Besar ke Singapura melalui Kuala Lumpur.

Perkhidmatan keretapi ekslusif, Eastern and Oriental Express, turut menawarkan laluan ke Bangkok dari Singapura melalui Kuala Lumpur. Ia meliputi kawasan di sekitar Semenanjung Malaysia, lebih 2,000 km, dan perjalanan dua hari ini turut berhenti di tempat-tempat menarik.

Bagi pelawat yang masuk dari Singapura, Johor Bahru adalah pintu masuk utama di selatan. Lebuh raya Utara-Selatan turut menghubungkan Johor Bahru dengan Kuala Lumpur, 220km di utara. Perkhidmatan keretapi dan jalan raya Tambak Johor turut menghubungkan Johor Bahru dengan Singapura. Pusat Imigresen dan Kastam turut disediakan di pintu masuk utama tambak ini. Sebuah jambatan kedua menghubungkan Tanjung Kupang, 30 km ke barat daya Johor Bahru ke Tuas di Singapura.



Sekian.

2 comments:

  1. TAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.




    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete
  2. QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric

    ReplyDelete